söndag 12 april 2009

Sover dåligt

Jag sover fruktansvärt dåligt. Det är någon form av insomnia o det blir bara värre o värre. . . När jag var yngre så hade jag inga problem alls, men nu är jag ständigt trött eftersom jag sover så dåligt o det är sällan jag är riktigt utvilad. . . Läste iaf en blogg imorse med massor av tips på hur man ska sova bättre. Det är inget man inte hört förut men här kommer iaf tipsen:
Att sömn är viktigt för din hälsa är inget nytt. En stressig livsstil med lite sömn kan även vara den avgörande orsaken till att dina resultat i träningen uteblir.

6 tips för bättre sömn:

1. Ha en stående sovtid. Det skall vara lika självklart som att ha rutin för att ställa väckarklockan och gå upp varje morgon. Punktlighet för sängdags är lika viktigt, något som bör även i största mån eftersträvas lediga dagar. Din kropp behöver rutin.
~ Lättare sagt än gjort tycker jag!! Ibland måste man få sova ut, kroppen behöver det hur ska den annars orka med den näst kommande arbetsveckan???

2. Kyl ner dig. Kyla och sömn går hand i hand, det gör kroppen lugn. Skapa en sval temperatur i ditt sovrum - öppet fönster på sommaren och sänkt värme på vintern. Ta även till vara på denna effekt genom att ta en sval dusch eller bad innan sänggång. Det sänker kropptemperaturen som gör kroppen tröttare.
~ Har fönstret öppet men det är ändå alldeles för varmt. . . Tur att gasen i vår lägenhet inte alltid fungerar för då kan man ta en kall dusch o kan se det som positivt istället för att reta upp sig på det ;-)

3. Mörker är bästa belysning. Låt inte en enda lampa i ditt hem vara tänd (miljö!) och investera i bra persienner.
~ Har inga persienner men jag har svarta gardiner i rummet, hehe, det måste väl vara tillräckligt. . .

4. Undvik äta och dricka inpå sängdags. Ofta talas om att inte äta alltför sent för att det försämrar matsmältningen och kan bidra till viktuppgång. Främsta anledning till att inte äta för sent är att det stör din sömn då kroppen har svårare att gå ner i vilofas och kopiöst drickande precis innan gör att du behöver gå på toa under nattens gång.
~ Det brukar min mamma oxå alltid säga!!

4. Nikotin, Koffeini och Alkohol… njutningsmedel för många som inte sömnen njuter av.
~ Ingen kommentar är för självklart. . .

5. Utrustning för bästa sömn. En skön säng av bästa kvalité med anatomisk madrass. Härliga täcken av funktionella material som andas och värmer. Nytvättade fräscha bomullslakan. Men viktigast av allt, vilket vi ofta glömmer; Kudden ska individanpassas! Se till att dina kuddar är stödjande, bekväma och anpassade till dina sömnpositioner.
~ Sover på en madrass på golvet som är älsklingens mormors från början, kudden är en billig kudde för €1.20 från IKEA o täcket är en gammal sovsäck. . . Det är i alla fall fin färg på lakanen ;-)

6. Slappna av! När sömn strejker, bli inte galen, det kommer bara att försena processen ytterligare. Så vad händer om du har en sömnlösa natten? Det är inte slutet på världen. Genom att tänka, “Bra, jag kan inte sova- jag kommer att vara värdelös i morgon”, så skapar du en självuppfyllande profetia. Gör en lugn syssla, kanske byt rum, och testa att sova igen.
~ Hmmm, jag vet inte vad jag ska säga. . . En sömnlös natt lär väl inte förstöra hela framtiden, från och med nu ska jag vara produktiv när jag inte kan sova. Kryssa av saker från min att göra lista, söka jobb o skriva de e-mailen som jag inte hunnit skriva under dagen (för det är inte alls emot förslag nummer 1 som sa att man skulle ha rutiner i sömnen. . . Mal schauen hur det här kommer att bli). Eller så tar jag helt enkelt några avslappningstabletter o sover gott hela natten med kemisk hälp :-P

Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar