torsdag 16 april 2009

Bra chefer

I höstas hade jag en otroligt bra chef/handledare på min praktik. Han var verkligen allt som en rusktigt bra chef ska vara!! Det var allt från att han verkligen kunde deligera uppgifter, var rättvis, rolig, tog sig tid för oss (det spelade verkligen ingen roll hur mycket han hade han såg alltid till att vi mådde bra o trivdes), osv. Han är en mycket speciel person, jag har nog aldrig skrattat så mycket som när han var i närheten. . . Han fick t.o.m. en egen kategori i min dåvarande blogg, här kommer några små utdrag:
"Herr Handis
Tis 30:e september 2008, kl. 22:37:14

Ännu ett handis inlägg. . . Han är så knäpp, han har som vanligt, det gör han varje dag, köpt choklad till oss, som han ställer på mitt bord. Men vem är det som till största delen äter upp all choklad (o kakor o allt vad det nu är, idag är det choklad tryffel), jo såklart han själv. . . Då och då (läs ofta) kommer han till våra skrivbord o har en mycket viktig fråga (eller inte) som han bara måste fråga o när han ändå är här så kan han ju ta en, hehe. . . Jag håller på att spricka av skratt varje gång för han är som ett barn. . . Sen går han till sitt skrivbord igen o fortsätter med sitt, idag är det svara på mailen som han fått när han vart borta, två veckor strax under 1000 viktiga mail att svara på tror jag att han sa. . . Shitans. . . Det är ganska mycket. Emellanåt kommer det ett roligt mail eller ja intressanta för honom, roliga för mig på grund av hans reaktion. Borde spela in hans röst den är speciell o så kommer ett ”Geeeeil” eller ”Cooool” eller så får man höra hela svaret diktas in i datorn om det är viktigt o på engelska (missförstå mig inte hans engelska är ruskigt bra för att vara tysk, men. . . hmmm. . . Det är roligt!!). Uppdatering: senaste ordet. . .Wooooowa!!!"
"Energi bomben är tillbaka
Tis 30:e september 2008, kl. 20:28:21

Min handis är tillbaka, det innebär att de ro (speciellt tysthet) som infunnit sig här är borta. . . Han är en sådan energi bomb. . .
......"
"Det är ...
Ons 24:e september 2008, kl. 21:05:28
........
Mötet var delvis mycket intressant och givande, men delvis sövande (kan bero på att jag bara hunnit dricka en kopp kaffe innan det och då är allt sövande). Inte bara det som diskuterades var intressant utan även hur personer agerade. . . Största chefen o en av de näst största cheferna satt och viskade med varandra när det var någon annan som informerade (som skolpojkar) och sen förstår man verkligen varför och hur de blivit så högt uppsatta, de tycker verkligen om att höra sina egna röster och prata så mycket, så de har alltid 1 000 000 frågor till den som informerar och gör stora inläggningar runt det saker de har att säga. . . Det är verkligen ett mycket intressant fenomen, hehe. . .
Min handledare hör förövrigt till en av tre näst högsta chefer, fast han har två sådana positioner, invecklat han är chef för både Europa och Tyskland typ. . . För att inte gå in mer på detaljer =) Han gillar oxå att ifrågasätta och prata, hehe. . . Det är så kul att se hur typ alla tjejer/kvinnor här är hur begeistrade som helst av honom, när han pratar är det fnitter och ömma blickar, haha. . . Mycket intressanta observationsstudier här, man lär sig verkligen mycket om hur människor fungerar, hehe. . . Missförstå mig inte han ser bra ut och är intressant att lyssna på, men orka kolla sig i spegeln innan man går in och pratar med honom och orka fnittra varje gång han kommer och frågar en något (eller förövrigt frågar någon annan om något) =) I alla fall inte fortfarande efter så lång tid (de flesta på företaget som jag kommer i kontakt med har vart här i flera år), haha. . . Nej, nu är jag elak igen, men det blir lätt så när man kommer utifrån och observerar folks beteendemönster *ler* Skulle va intressant att se sig själv hur man reagerade i olika situationer. . .
Ska bli kul och se hur exalterade folk kommer att bli när handis kommer tillbaka från semestern nästa vecka. Blir frågvist när han kommer tillbaka, jag har massa frågor till honom, men jag är mindre begeistrad över hur skrämd jag kommer att bli flera gånger om dagen när han helt ljudlöst dyker upp bakom mig. Jag fattar inte de flesta andra märker man när de kommer, men inte honom, tror att jag sitter i en sådan vinkel mot honom så att jag inte registrerar han rörelser (eller så bryra jag mig bara inte), i början märkte jag knapt att han stod där, förens han harklade sig eller frågade/sa något, haha. . . Är både blind och döv och måste erkänna det att vid vissa tillfällen även stum, mer om det en annan gång, hehe =)
Nej, nu har handis fått tillräckligt med uppmärksamhet från min sida i alla fall tills han kommer tillbaka =) "
Just det jag hade en poäng med det här inlägget oxå, haha, det glömde jag nästan!! Här på mitt nya ställe har jag oxå en riktigt bra chef, fast bra på ett annat sätt. Jag gillar honom för han lägger verkligen märke till detaljer som: ny frisyr, nya glasögon, smycken man inte haft på sig innan, listan kan göras lång. . . Det gör honom så mänsklig på något sätt o att han bryr sig, fast han kanske inte gör det jag vet inte men det är iaf en ytterligare mental note till mig när jag blir chef, se till så att jag lägger märke till detaljer på mina anställda. Det uppskattas!!!
Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar