tisdag 11 maj 2010

Estniska är fortfarande mitt första språk.

Är född och uppvuxen i Sverige. Har dock alltid pratat estniska hemma. Svenskar hör inte att svenska inte är mitt första språk när jag pratar och blir alltid lika förvånade när de hör att det är mitt andra språk (dock helt klart mitt andra modersmål). Har precis lagt på telefonen med brorsan:

Älskling: Schatzlein, estniska är fortfarande ditt första språk.
Jag (något förvirrad och tror att det har något med telefonsamtalet att göra): Va?
Älskling: Du pratade estniska med mig.
Jag (tänker att nog inte allt står rätt till i hans huvud. Pratade ju med brorsan): Va?
Älskling: I natt när jag la min hand på din mage pratade du estniska med mig.
Jag (ännu mer förvirrad. Ibland hinner inte hjärnan ikapp): När jag sov?
Älskling: Ja, men sen bytte du till svenska, så jag trodde att du var vaken.
Jag (riktigt nöjd med mig själv nu när jag förstått vad han pratar om): Haha, jag är tvåspråkig även i sömnen.
Älskling (känner nog att han inte riktigt fått fram poängen i det han vill säga. Har dock fortfarande inte förstått poängen men jag är blond så allt når inte fram): Visst älskling! Du är bäst. . .

Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar