onsdag 19 maj 2010

Allmänbildning? Say what!!!

Jag: ... Sverige har ju ca 9 miljoner invånare.
Tysk vän (riktigt förvånad): Är det sant har Sverige bara 9 miljoner invånare?
Jag: Japp, ett land som till arean är större än Tyskland men som har ca 10 gånger mindre invånare.
Tyska vän: mmm precis, 50 miljoner invånare har vi här i Tyskland.
Jag (förstår inte om han menar allvar eller skämtar): Ehhh, skojar du?
Tysk vän (förstår verkligen inte min reaktion): Va? Vad då?
Jag: Tyskland har 82 miljoner invånare.
Tysk vän (helt allvarligt): Är det sant?

Say what!!! Han en smart och allmänbildad människa, men vet tydligen inte:
1. hur mycket 9 (miljoner)*10 är.
2. att Tyskland har ca 82 miljoner invånare.
Jag hoppas att han var trött och bara inte tänkte efter riktigt.
Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar