torsdag 25 mars 2010

Är det bara jag som har för stora förväntningar på folk?

Tyskar är verkligen dåliga på engelska. Nu generaliserar jag igen. . . Så jag tar tillbaka det: Många tyskar är verkligen dåliga på engelska. Åter igen blir jag förvånad, borde ha vant mig vid det här laget men blir förvånad. Det började häromdagen när tyska idol kandidaterna inte förstod de engelska texterna. En av dem gissade att hans text handlade om glass när den handlade om typ kärlek (kommer inte ihåg precis hur det var tyvärr). Idag på topmodel förstod inte tjejen när en av dem som castade dem frågade om hon förstod när han frågade henne om något på engelska. Kan förstå om de inte kan svara men i alla fall förstå det lilla. Många av dem jag känner här pratar dålig eller ingen engelska. Vissa som använder engelska nästan varje dag på jobbet pratar även de relativt dålig engelska. Blir så förvånad. Frågan är om de verkligen inte behöver engelska? Är tyska så stort att man klarar sig i världen? Eller är det bara jag som har för stora förväntningar på folk?
Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar