fredag 10 juni 2011

Hunny-bunny.


Det där med smeknamn är lite roligt i Sverige använder man ofta olika smeknamn (hjärtat, blomma, gumman, sötnos, snygging, osv.) och så vidare. I Tyskland gör man inte det lika ofta eller inte på samma sätt. Därför blir jag förvånad första gången när en person som som i vanliga fall inte använder sådant säger något.
I sitt första SMS till mig skrev Älskling "Hi mi luv" - jag chockad, sprang och köpte påfyllning till mitt kontantkort för att kunna svara.
Första gången S sa "Maus" - jag förvirrad och förstod inte att Mus är ett smeknamn.
Första gången C sa "Schatz" - jag förvånad han är inte en person som jag ansåg använder sådant och jag visste inte om det var ironiskt menat.
Första gången K sa mig "Süße" - jag paff han är för gammal för att använda sådana smeknamn, helt fel generation tyckte jag.
Sen finns de ju de som ofta använder smeknamn som A, A, L, J, N, N, m.f. Nu senast blev jag dock förvånad när jag fick "Na Hunny-Bunny" från en människa ja inte känner så bra och det inte passar alls till hans personlighet att han använder smeknamn.


Onödigt inlägg men det är en kulturellskillnad mellan Sverige och Tyskland som jag tycker är intressant.
Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar