onsdag 9 juni 2010

Manodepressiv.

Låter som om jag är manodepressiv när jag läser/tittar igenom de senaste inläggen på bara några få minuter går jag från top till botten.

För att klargöra: jag är lycklig riktigt lycklig (har världens finaste man, bor i en underbar lägenhet i min drömstad, har fina vänner, tak över huvudet och mat på bordet) men det är så mycket just nu som är osäkert och när jag kommer in på någon sådan tanke så slår det om och jag blir nere för en stund men sen tänker jag på allt jag har och är på top igen.

Från Wikipedia:
"Bipolär sjukdom eller manodepressiv sjukdom (även bipolärt syndrom) är en psykisk sjukdom som periodvis förhöjer stämningsläget till mani eller lindrigare hypomani. Samma individer drabbas vanligen också av depressioner. Symtom på mani och depression kan förekomma samtidigt.

Förloppet påverkas av yttre faktorer som miljö och stress. Mellan 1-3 procent av befolkningen drabbas av bipolär sjukdom. Många insjuknar första gången när de är mellan 15 och 30 år. Ärftlig belastning är den viktigaste riskfaktorn. Bipolär sjukdom och schizofreni har delvis en gemensam genetisk bakgrund. Bipolär sjukdom är lika vanlig hos män som kvinnor men fler kvinnor än män drabbas av unipolära depressioner."

Det stämmer ju in på mig det mesta. Borde jag vara orolig??
Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar