söndag 6 juni 2010

Mamma. pappa, barn - att få testa på livet som förälder.

Igår i bilen på väg hem fick jag känna på hur det skulle vara om jag hade barn. Det började med att en av ölflaskorna råkade tappas i marken med ett högt klirr precis utanför bildörren.
Pappa: Och så var det bara tre.
Jag: Som straff får du sitta i bak och jag tar framsätet.
Son: Jag trodde att det var din plats.

Väl inne i bilen bökas det och stökas. Vi hinner åka 20 meter innan:
Son: Stanna bilen, stanna bilen på en gång.
Trodde att han blivit lite åksjuk (i detta fall kanske beroende på alkohol men om det vore ett barn så äkta åksjuka). Det var inte fallet ena högtalaren hängde i sladden utanför dörren och släpades efter bilen.

Son: Vad vill ni lyssna på för musik?
Kollar bakåt där sitter han min 7 åriga son och ler. Han är nöjd och så otroligt söt där han sitter insvept i en ljusblå filt.

Son: Titta va fin himlen är. Vi borde inte gå och lägga oss alls i natt är ju redan morgon nu.
Få sekunder senare har han slutit ögonen och susar så söt. Äntligen lugn och ro i bilen. Tittar på "pappan" och han på mig.
Jag: Nu kan vi prata vettiga saker.
Pappa: Ja, men tyst så att han inte vaknar.
Signatur V

0 kommentarer:

Skicka en kommentar